Tietoa päähenkilöistä

Taika- tollerin (C.I.E RU LV BY EE MVA EE LV LT BALT VMVA RKFV-10 BYW-10 BALTV-10 V-10 BALTVV-16 VV- 16 EEV-17 EEVV-17 RIGAVW-18 HeVW-18 LTVV-19 TK1 BH Copperfox`s Carina) sekä Taikan tyttärien Lumon (FI JVA CIE FI VMVA BY MVA EE MVA LV MVA LT MVA BALT MVA BYW- 13 PMV-13 LVV-15 TLNW- 16 EE VMVA LT VMVA HeVW-21 Magicfox`s Malvira) ja Minkun (FI JVA CIE FI VMVA BY MVA LV MVA EE MVA LT MVA BALT MVA BYW-15 EE JMVA LV JMVA BALTJW-15 TLNJW-15 TLNW-15 BALTV-16 RIGAW-18 HeV-18 BY GR MVA LT VMVA RTK1 RTK2 Magicfox`s Nebbiolo) sekä Minkun tytärten Myrrin (CIE FI JVA BY MVA EE MVA EE LT MVA JMVA LV JMVA LT JMVA BALT JMVA RIGAJW-18 JV-18 LTJV-19 RTK1 RTK2 RTK3 Magicfox`s Amarone) ja Hertan (CIE FI JVA EE MVA LT MVA EE JMVA RTK1 RTK2 Magicfox`s Queen of Hearts) ja Myrrin tyttärien Charmin (CIB CIE FI KVA-VAHI FI JVA FI MVA EE MVA LT MVA FI JMVA EE JMVA RTK1 RTK2 Magicfox`s Barbera) sekä Soman (RTK1 Magicfox`s Carminoir) koirailua kotosalla ja harrastusten parissa raportoi Hanna- emäntä. Naurua ja hammasten kiristystä :)

2019-06-04

Valko-Venäjän valloitus!

Minskin voittoisa tolleriperhe: Caro BY MVA, Luca BY MVA, Myrri BY MVA ja Minku BY GR MVA! kuva Riikka Lehto

Helatorstain iltana starttasi Miliam Travelin bussireissu kohti Minskiä. Meille jo tuttua hommaa, järjestyksessään neljäs vastaava matka. Minulla oli mukana Myrri ensikertalaisena ja Minku jo konkarina. Satamassa pakattiin tavarat bussiin ja sitten koirien kanssa odottelemaan laivan lähtöä terminaaliin. Siinä se odottelu kului mukavasti Heidin kanssa rupatellen, Heidillä oli mukana Caro ja Luca. Varsinainen koirien perhematka siis :)  Reissulla samassa bussissa oli myös jo edelliseltä reissulta tuttu kaverini Riikka ja Riikan kaveri Anu, joten juttuseuraa ja apukäsiä riitti reissulla puolin ja toisin. Se onkin näissä matkoissa korvaamatonta!

Tallinnassa siirryttiin bussiin ja sitten piitkä ajomatka muutamalla koirien pissatustauolla kohti Minskiä. Rajalla kesti taas aikansa mutta ihan hyvissä ajoin perjantaina saavuttiin hotellillemme. Se oli oikein siisti huoneistohotelli ja todella tilavat huoneet. Vain ilmastointi puuttui, sitä olisi kaivannut sillä Minskissä oli helle. Onneksi ikkunat ja parvekkeen oven sai auki ja koirilla oli viilennysmanttelit matkassa. Joten ei hätää. Perjantai- ilta kului koiruuksia lenkitellen hotellin lähipuistoissa, ja kierrellen irtokoiralaumaa joka piti majaa hotellin lähistöllä. Kovia olivat räkyttämään, mutta onneksi eivät yrittäneet tehdä läheisempää tuttavuutta. Illalla vielä loistava risotto- ateria läheisessä ravintolassa ja sitten ajoissa nukkumaan. Eipä tarvinnut unta kauaa odotella, kun edellinen yö oltiin vietetty bussissa...

Aamulla hyvän aamupalan jälkeen lähdettiin kohti näyttelypaikkana toimivaa hevosurheilukeskusta n. 30 min ajomatkan päähän. Siellä ensin tavaroiden roudaus kehien laidalle ja sitten koiria ulkoilutellen odottelemaan iltapäivällä olevien kehiemme alkua. Ensimmäisen näyttelypäivän tuomarina toimi isokokoinen vanha ja hyvin tiukan näköinen setä Itävallasta, Karl P. Reisinger. Hän piti hyvin tiukkaa linjaa, monta rotua jäi ilman roppia. Pikkuisen alkoi pelottaa, mitenkähän meidän mahtaa käydä... Minskistä kun tarvisimme sertit molemmilta päiviltä.

Luca aloitti tollerikehän kisaten nuorissa. Tuomari arvosteli piiitkään ja elehti vilkkaasi käsillään arvostelua sanellessa. Yhtään ei tiedetty miten meni, ennenkuin kysyttiin vieressä olleelta kehäsihteeriltä mitä tuli. Erinomainen kuulemma, jes! Caro sai myös erin ja pu- kehässä Caro ykköseksi kera cacibin, Lucalle vara-cacib joka vahvistuu cacibiksi. Urosten osalta siis kaikki tuli mitä tarvittiin.

Myrrillä oli hyvä draivi ja tosi kivasti seisoi ja liikkui. Tuomari tutki etenkin hampaat (kaikilta koirilta) hyvin tarkasti, ihan poiskihampaita myöten laskien. Kaikki oli kunnossa kuten tiesinkin ja eri tuli! Minkulla on kauhea valeraskaus menossa eikä esiintyminen oikein "napannut". Seisoi kyllä nätisti mutta liikkeestä oli paras vauhti poissa. Eri tuli kuitenkin ja pn- kehään Anu vei Minkun (kiitos!) ja minä Myrrin. Niinhän se neito voitti äitinsä saaden ensimmäisen cacibinsa! Huikeaa! Minkulle vara- cacib ja myös luokkaserti kuten Myrrillekin, eli kaikki tarvittava meillekin. ROP- kehässä Caro voitti, Myrrin ollessa VSP.

Illalla mentiin porukalla syömään hyvin ja vähän juhlistettiin tämän ekan päivän hienoja tuloksia. Pieni jännitys oli kyllä edelleen olemassa, kun sunnuntailtakin tarvittaisiin ainakin sertit... No, eikun toivomaan parasta ja ajoissa nukkumaan.

Aamulla aamiaiset ja tavaroiden pakkailu. Sitten kohti näyttelypaikkaa ja taas pitkä päivä kehän alkua odotellen, olimme lähes viimeinen rotu kehässä. Tuomaroimassa oli vanhempi rouva Valko- Venäjältä, Olga Smolnikova. Olga ei ollut läheskään niin "pelottavan" oloinen kuin edellispäivän Karl, joten ihan positiivisin mielin kehiin mentiin. Luca ja Caro toistivat edellispäivän saavutukset, molemmille sertit ja Lucalle pu2- sija ja Carolta siirtyvä cacib. Pojasta tuli näin BY MVA!

Myrri jatkoi hyvää esiintymistään ja sai erin, samoin sai myös edelleen melko laiskasti kehässä oloon suhtautunut Minku. Eri tuli ja luokkasertit kummallekin! Myös tällä kertaa Myrri laitettiin äitinsä edelle ja näin ollen Myrri sai myös toisen cacibinsa! Myrristä tuli myös BY MVA ja Minkusta BY Grand MVA. Aika huikeaa :) ROP- kehässä Myrri voitti, Caron ollessa VSP. Loppupäivän ryhmäkisassa ei sijoituttu, mutta hyvin pikkuneito jaksoi vielä nekin isot kehät vetää läpi. Reissulta saatiin siis kaikki mitä toivottiin ja ehkä vielä enemmänkin.

Kotimatka bussissa oli pitkä mutta hyvillä mielin tuloksista matka taittui melko kivuttomasti. Reissusta jäi muisteltavaa pitkäksi aikaa! Kiitokset vielä tätäkin kautta parhaalle matkaseuralle Heidi, Riikka ja Anu!