Tietoa päähenkilöistä

Taika- tollerin (C.I.E RU LV BY EE MVA EE LV LT BALT VMVA RKFV-10 BYW-10 BALTV-10 V-10 BALTVV-16 VV- 16 EEV-17 EEVV-17 RIGAVW-18 HeVW-18 LTVV-19 TK1 BH Copperfox`s Carina) sekä Taikan tyttärien Lumon (FI JVA CIE FI VMVA BY MVA EE MVA LV MVA LT MVA BALT MVA BYW- 13 PMV-13 LVV-15 TLNW- 16 EE VMVA LT VMVA HeVW-21 Magicfox`s Malvira) ja Minkun (FI JVA CIE FI VMVA BY MVA LV MVA EE MVA LT MVA BALT MVA BYW-15 EE JMVA LV JMVA BALTJW-15 TLNJW-15 TLNW-15 BALTV-16 RIGAW-18 HeV-18 BY GR MVA LT VMVA RTK1 RTK2 Magicfox`s Nebbiolo) sekä Minkun tytärten Myrrin (CIE FI JVA BY MVA EE MVA EE LT MVA JMVA LV JMVA LT JMVA BALT JMVA RIGAJW-18 JV-18 LTJV-19 RTK1 RTK2 RTK3 Magicfox`s Amarone) ja Hertan (CIE FI JVA EE MVA LT MVA EE JMVA RTK1 RTK2 Magicfox`s Queen of Hearts) ja Myrrin tyttärien Charmin (CIB CIE FI KVA-VAHI FI JVA FI MVA EE MVA LT MVA FI JMVA EE JMVA RTK1 RTK2 Magicfox`s Barbera) sekä Soman (Magicfox`s Carminoir) koirailua kotosalla ja harrastusten parissa raportoi Hanna- emäntä. Naurua ja hammasten kiristystä :)

2015-09-01

BY MVA LV MVA BYW-15 BALTJW-15 EE JMVA LV JMVA TNLJW-15 TLNW-15 Magicfox`s Nebbiolo "Minku", 17 kk :)

Melkoinen on saavutusten rivistö vain 17 kk ikäisellä Minkulla. Kun tämä pentueen "rääpäle" syntyi, en olisi kuuna päivänä osannut kuvitella millainen Prinsessa rääpäleestä kehittyy. Mutta näinpä vaan kävi, Minku meni tänä viikonloppuna titteleissä jo isosiskonsa Lumon ohi :)

Viime torstaina lähdimme Minkun kanssa matkaan kohti Minskiä, Miliam travelin kyydissä. Minskissä järjestettiin kaksipäiväinen KV- näyttely, ja ensimmäisenä päivänä oli jaossa myös voittajatitteli. Hieman oli outoa olla pitkästä aikaa matkassa yksin, ilman muita tyttösiä ja Jarnoa. Auto täynnä matkatavaraa ja Minku takapenkillä ajelin Helsinkiin, missä alkoi bussin lastaus. Tämä oli sinänsä minulle jo tuttua hommaa, olenhan tehnyt saman reissun aikanaan Taikan ja kaksi vuotta sitten Lumon kanssa. Tiesin siis jo hieman millaista matkaa odottaa, raskasta, pitkää mutta toivottavasti antoisaa.

Jo satamassa bussia lastatessa tapasin samanhenkistä matkaseuraa, lapinkoirakasvattaja Petran ja englanninspringerspanielikasvattaja Riikan. Siinä kaverustuttiin ja kun tavarat oli lastattu bussiin (ja koirat Minkua lukuunottamatta), lähdimme porukalla terminaaliin ja laivalle. Laivalla olin ottanut jälleen lemmikkihytin, minne Minkun ja uusien ystäviemme kanssa matkan ajaksi majoituimme.

Tallinnassa siirryimme bussiin minne olin "sisustanut" Minkun matkahäkin, pehmeällä peitolla ja toki siellä oli Minkun lempilelu apina, jota neiti tykkää lypsää ja nutuuttaa. Hyvin Minku häkkiin meni ja hetken kuluttua sinne jo rauhoittuikin. Itse istuin vieressä omalla penkkirivillä, joten näköyhteys neitiin oli koko ajan olemassa. Yö vietettiin bussissa ja parilla pysähdyksellä siitä selvittiin. Valko-Venäjän rajalla kesti aikaa reilu tunti, ja siitä eespäin vielä vajaat kaksi tuntia niin saavuimme hotelliimme, Belarus- hotel, joka sijaitsi aivan näyttelypaikan läheisyydessä.

Hotellissa olin ottanut yhden hengen huoneen ja ensimmäinen tehtävä oli vaihtaa huoneen lakanat omiin, sillä Minkulla oli juoksut ja sotkua tiedossa. Näissä maissa kun sotkusta sakotetaan niin tiesin varautua. Huone oli tosi siisti, ilmastointi pelasi ja 20- kerroksesta oli hienot näkymät kaupungin ylle ja hotellin suureen puistoon. Iltasella kävimme Petran ja Riikan kanssa syömässä hotellin ravintolassa, hieman oli hidas palvelu ja ketsupista laskutettiin erikseen (!!), ei mikään gourmet- paikka mutta kyllä siellä pahimman nälän sai tapettua.

Aamulla oli sitten ensimmäisen näyttelyn, Valko-Venäjän Voittajanäyttelyn vuoro. Menin aamulla bussin mukana viemään häkin kehän laidalle ja sitten kävellen takaisin hotelliin lepäilemään Minkun kanssa. Kehät kun alkoivat vasta iltapäivällä oli järkevää olla viihtyisässä omassa huoneessa, eikä siellä ahtaan ja kuuman ja meluisan näyttelyhallin uumenissa. Kun kello löi 12, käveltiin Minkun kanssa paikan päälle. Tuomarinamme toimi italialainen vanhempi mies, Alberto Cuccilato. Minku oli ainoa tolleri paikalla joten yhtään ei saanut osviittaa siitä, millaisista tollereista tuomari pitäisi. Kehään mentiin kun tuomarin tauko loppui. Ensimmäiseksi tuomari sanoi "teeth" ja sain (muuten ensimmäistä kertaa) näyttää itse Minkun hampaat. Sitten osoitettiin "round" eli juostiin ympäri. Minkulla oli vähän laimea fiilis eikä häntä oikein noussut, joten juoksin vielä toisen kierroksen ja silloin häntäkin nousi sopivaan asentoon. Sitten seisottiin hetki ja tuomari kätteli, ei sanonut mitään. Ilmeeni oli varmaan aika kysyvä tyyliin "mitä tuli", jolloin kehäsihteeri sanoin "everything". Eli kaikki :) Tuomari kaivoi kamaransa esiin ja otti meistä kuvan, oli kuvaillut joitain muitakin voittajia. Myös Petralla ja Riikalla sujui hienosti ja porukalla odoteltiin (pullo kuohuviiniä nauttien) ryhmäkehien alkua. Siellä ei "yllättäin" tolleri menestynyt, mutta saimme pokaalin joten kannatti käydä. Mahtava päivä kaikkiaan, Minkulle sert, cacib ja Valko-Venäjän Voittaja BYW-15 titteli!

Illalla lähdettiin etsimään jotain muuta ravintolaa kuin hotellin ravintola, kun se ei oikein vakuuttanut ja itse asiassa oli myöskin kiinni (hotellilla oli häät). Löysimmekin pienen haeskelun jälkeen oikein miellyttävän ja edullisen slaavilaisen ravintolan, jossa ruoka oli suussa sulavaa ja miljöö viihtyisä. Mukava ilta, joka päättyi hotellille palattuamme hääväelle järjestettyyn vaikuttavaan tulishowhun ja ilotulituksetkin leiskuivat kaupungin yllä- kaunista :)

Seuraavana aamuna oli sitten toisen KV- näyttelyn vuoro. Jälleen kävelin Minkun kanssa paikalle vasta puolen päivän maissa. Tuomarina tällä kertaa toimi liettualainen mies Viktoras Avtusko. Jonkin verran ehdin kehää seurata ennen meidän vuoroamme. Tämä mies ei ollut mikään eriautomaatti, eh:ta tuli aika paljon eikä edes jokaiselle rodun ainoalle koiralle eriä. Joten vähän alkoi jännittää miten käy, Minkun valioituminen kun olisi tästä kiinni....

Minku oli melko väsähtäneen oloinen (juoksut, matkaväsy) mutta sain neitiä innostettua sen verran että ihan hyvällä asenteella kehään mentiin. Tuomari kopeloi rungon läpi ja katsoi hampaat. Sitten juostiin edes-takaisin ja ympäri. Hetki seisomista ja kättely. Taaskaan en tiennyt mitä tuli, mutta jälleen kehäsihteeri pelasti sanomalla "all" eli kaikki :) Jee! Siinä kohtaa tiesin että reissun tavoite täyttyi. Minku sai toisen Valko-Venäjän sertin ja tätä myötä tuli Valko-Venäjän valioksi! Sai myös cacibin joka onkin jo neidin neljäs. Sitten tarvittaisiin enää 1 cacib 25.7.2016 jälkeen, että Minkusta tulisi Taikan ja Lumon tavoin kansainvälinen näyttelyvalio :)

Jälleen oli kuohuviinin paikka, sillä myös Petralla ja Riikalla oli mennyt hienosti. Sitä nautimme ja odottelimme ryhmäkehien alkua. Eipä tullut menestystä tälläkään kertaa, mutta käytiin se pokaali hakemassa ja tuomassa tolleri- rotua vähän tutuksi yleisölle.

Kotimatka alkoi sitten ryhmäkehien jälkeen. Piiiitkä matka, mutta hyvissä fiiliksissä se sujui tuskattomasti. Bussiimme oli sattunut kivaa niin koira- kuin ihmisporukkaakin, koirat eivät turhia räkyttäneet ja juttua riitti. Aamulla saavuimme Tallinnaan josta sitten hetken odottelun jälkeen lautalle. Jälleen Minku oli ainoa koira joka tuli hyttiin, toki Riikka ja Petra tulivat seuraksemme :) Hytissä käytiin onnistunut reissu vielä läpi ja juhlittiin menestystä! Oli kyllä huippumatka, saatiin uusia ystäviä ja lukuisia titteleitä :) Kuten otsikko sanoo, niitä on Minkulla nyt 8, sillä Valko-Venäjän valion myötä Minkusta tuli myös Latvian muotovalio. Taitaa olla tällä tytöllä vain taivas rajana menestykselle- ei voi kun olla onnellinen!!